השימוש המתרחב בתחליפי סוכר במזון דורש את תשומת לבכם ההורים לנושא

 Image by congerdesign from Pixabay

 

הכניסה של התקנה החדשה לסימון מזון בינואר 2020  זו הזדמנות טובה להזכיר ולהזהיר מפני הסכנות שבשימוש מופרז בממתיקים חליפיים. במיוחד חשובה תשומת הלב כשמדובר במזון המיועד לאוכלוסיות רגישות יותר כמו תינוקות, ילדים ונשים הרות. על פי התקנה תהייה חובה לסמן במוצרים את כמות הסוכר המוסף וכל מוצר שיכיל מעל 13.5 גר' סוכר מוסף במאה גרם מזון מוצק, או 5 גר' סוכר במאה מ"ל נוזל. היצרן יחויב לסמן על המוצר סימון אדום לגבי כמות הסוכר.

שינוי זה גורם ליצרני המזון להפחית את כמות הסוכר המוסף ולהחליפו בתחליפי סוכר כדי לשמר על רמת מתיקות שאותה האוכלוסייה רגילה לצרוך. וימנע מהיצרנים את חובת  הסימון באדום, דבר שלטענתם יפחיד את האוכלוסייה וירתיע מלצרוך מוצר זה.

תחליף סוכר הינו תוסף שמוסיפים למזון כדי לתת לו טעם מתוק ללא הצורך להוסיף סוכר. הציבור בעולם ובישראל כיום מבין שיש להפחית את כמויות הסוכר שאותם הוא צורך בגלל השפעה שלילית של הסוכר על הבריאות, החל מהשפעתו על בריאות השן והמשך בהשפעת כמויות הסוכר הנצרכות על משקל הגוף ומחלות מטבוליות. השימוש בתחליפי סוכר נפוץ היום גם במאכלים שאינם מוגדרים כמאכלים דיאטטיים, ניתן למצוא תחליפי סוכר גם בתוספי תזונה כמו ויטמינים, בתרופות ובמשחות שיניים.

גם במוצרים שבדרך כלל מוכרים כמוצרים שילדים מרבים לצרוך ולאכול מנסים היצרנים להפחית את כמויות הסוכר תוך שילוב של תחליפי סוכר עם הסוכר. כך למשל, כדי להפחית את כמות הסוכר במזון, יתכן ויהיו ממתקים מלאכותיים במעדנים שילדים רגילים לצרוך, מיצים, משקאות חלב, גלידות, אבקות להכנת אינסטנט פודינג, ריבות, מאפים, מנות מוכנות, דגני בוקר, רטבים מוכנים, קטשופ, רוטב עגבניות ומאכלים המשלבים רטבים של עגבניות המשולבים בשימורי שעועית יבשה וכד'. מאחר ולילדים מגיל שנה מומלץ לאכול את המזון שכל המשפחה אוכלת, יתכן והילדים יצרכו מזון שאינו מוגדר כ"מזון ילדים" ויכיל תחליפי סוכר בלי מודעות ההורים לכך.

הממתיקים המלאכותיים העיקריים שבהם משתמשים הם אסולפאם K, אספרטיים, סכרין, ציקלמט וסוכרלוז המשמשים כתחליף סוכר במאכלים רבים ולרוב יהיה שילוב של יותר ממתיק אחד באותו מזון. סוג נוסף של תחליפי סוכר הינם פוליאולים הכוללים סורביטול, מנטיטול, קסיליטול, לקטיטול ואיזומלאט. אלו תרכובות פחמימות שספיגתם במערכת העיכול נמוכה ומיוצרים למעשה מסוכר בתהליך כימי. לתחליפי סוכר מקבוצה זו השפעה שלילית על מערכת העיכול, כאשר צורכים מהם בכמויות גדולות הם עלולים לגרום לשילשול. תחליף סוכר מאד נפוץ בשימוש באחרונה הינו תחליף העשוי מצמח הסטיביה   (Stevia rebaudiana Bertoni)החומר הפעיל בצמח שקיבל אישור של ה – FDA (רשות המזון האמריקאית) לשימוש במזון הוא  Rebdioside A.

לאחרונה נכנס יותר ויותר לשימוש ממתיק בשם אריתריתול. זהו ממתיק מקבוצת הפוליאולים שנמצא באופן טבעי בפירות ובירקות רבים ונבדל מהפוליאולים האחרים בכך שאינו מתפרק בגוף, מכיל רק 0.2 קלוריות לגרם ובצריכה סבירה לא גורם לבעיות בדרכי העיכול. מכל הסיבות הללו, נראה שהוא עדיף על פני ממתיקים רבים.

הממתיקים לסוגיהם נמצאו בטוחים לצריכה במחקרים רבים שנערכו בעיקר על אנשים בוגרים. לאחרונה פורסם מחקר שנערך במכון וויצמן שהראה השפעה של תחליפי הסוכר על פלורת המעי והעלה שאלות ותהיות לגבי הצריכה שלהם והכמות המומלצת. יש לציין שהמחקר נערך על מספר יחסית קטן של נבדקים ונדרשים מחקרים נוספים כדי להבין את הממצאים האלה.

נכון יהיה לציין שמספר המחקרים על ממתיק הסטיביה יחסית פחותים בגלל היותו חדש בשוק הממתיקים.

עולה השאלה, מה השפעת הממתיקים על ילדים? האם יש סף שעדיף לא לעלות מעליו של כמויות הממתקים המלאכותיים המוספים למזון.

ההמלצות לשימוש בתחליפי סוכר מגיעות במטרה להפחית את כמות הסוכר והקלוריות שילדים צורכים, זאת במטרה להקטין את קצב העלייה במשקל ולהפחית את מגמת ההשמנה של ילדים שעולות באחוזים משמעותיים בעשורים האחרונים. עלייה זו מעלה חשש לבריאותם העתידית של הילדים ובצדק. הנקודה היא שמחקרים שבדקו ילדים שאוכלים מוצרים המכילים תחליפי סוכר לא מצאו עלייה נמוכה יותר במשקל לעומת אלה שלא אכלו מוצרים אלה. מספר מנגנונים אפשריים לתופעה זו הועלו:

  • מאכלים מתוקים העלו תיאבון שבעקבותיו עלתה הצריכה האנרגטית.
  • אכילה של מזון מתוק יצרה העדפה לאוכל מתוק המכיל יותר קלוריות.
  • ישנה השפעה שלילית על פלורת המעי

גם אם מנגנונים אלה עדיין לא הוכחו לגמרי מחקרית, התוצאות שבהן צריכה של מזון הכולל ממתיקים מלאכותיים לא הביאה לירידה במשקל, מחזקת את ההמלצות לכך שזו לא הדרך להפחית משקל, לפחות לא בקרב ילדים.

הדרך להגן על הצרכנים מפני צריכה עודפת של ממתקים מלאכותיים היא על ידי קביעת סף צריכה עליון מותאם לגיל, משקל ומצב פיזיולוגי.

במצב הקיים היום הוא שקיימים נתונים ישנים שאינם עדכניים והעדר נתונים על אכילה של מוצרים חדשים בשוק המכילים ממתיקים על ידי תינוקות ופעוטים. דבר זה מהווה מכשול המקשה על יצירת המלצות לתינוקות ופעוטים. כאשר עם השינויים בהמלצות להפחתת כמות הסוכר ישנה כנראה עלייה בצריכה של ממתקים מלאכותיים חלקם בצורה שאינה מודעת. העדר מדיניות מנחה וברורה מטעם גופים כמו משרד הבריאות להימנע ממתן צריכה של תחליפי סוכר בגילאים אלה, מחמירה את הסיכון לצריכה עודפת.

קיים אף מחסור בעדויות מחקריות על ההשפעות העתידיות של צריכת ממתיקים במהלך ההיריון ובשנים הראשונות לחיים. יחד עם זאת, העדויות שכן קיימות על השפעת צריכת הממתיקים המלאכותיים על עלייה במשקל והשפעה על פלורת המעי בילדים לפני גיל ההתבגרות הם לכשעצמן גורמות לדאגה. מסיבה זו  באות ההמלצות הבאות לקדם גישה זהירה ולהגביל את הצריכה של ממתיקים מלאכותיים במהלך ההיריון, ההנקה ובשנים הראשונות לחיים. יש לציין כי סכרין לא מומלץ בכלל בהריון ולגבי שאר הממתיקים – הם נחשבים בטוחים לשימוש בהריון והבטיחות נקבעה על סמך מחקרים על בעלי חיים לכן מומלץ לנקוט את עקרון הזהירות המונעת ולצרוך כמה שפחות בהריון ובהנקה, אם בכלל.

לאחרונה פרסם ארגון בריטי בשם  First Steps Nutrition Trust – ארגון ציבורי עצמאי – את המלצות בנושא שחלקן מובאות כאן. להמלצות המלאות ניתן להיכנס לקישור.

  • הקריאה להפחתת כמות הסוכר במזון צריכה להיות כזו שלא תגרור עלייה בצריכת הממתיקים המלאכותיים, במיוחד בקרב נשים הרות, תינוקות וילדים קטנים.
  • המסרים לציבור שנועדו לקדם את בריאות הציבור לא צריכים להיות כאלה שיקדמו מזון ושתייה המכילים תחליפי סוכר כבחירה בריאה. המסרים צריכים להיות כאלה שיעודדו צריכה מינימלית של מזונות מתוקים במיוחד בקרב ילדים כדי להימנע מיצירת העדפה למתוק.
  • קריאה לסימון מזון המכיל תחליפי סוכר ככזה שאינו מתאים לילדים מתחת לגיל 5 שנים.
  • ביצוע מחקרים רלוונטיים מותאמים ללא שיתוף גורמים אינטרסנטים כדי להעריך את ההשפעות הקצרות, הבינוניות וארוכות הטווח של ממתיקים מלאכותיים בהיריון ובשנים הראשונות לחיים. זאת במקביל לאיסוף נתונים מערכתי על צריכה קיימת של מזון בילדים.
  • יש צורך נוסף במחקרים על השפעותיהן של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים על בריאות הפה של תינוקות וילדים קטנים. ההנחיות לבריאות הפה צריכות להדגיש כי הרבה מהמשקאות הקלים דלי הקלוריות הינם חומציים ויכולים לגרום לפגיעה בשיניים.
ולסיום, כמה מילים אישיות
כל הנאמר מעלה ומתוך היכרות עם מערכות ממסדיות בישראל בכלל ומערכת הבריאות בפרט אני קוראת לכם ההורים להיות ערניים ולבדוק כל מזון, גם כזה שאינו מקבל מדבקה אדומה, לגבי כמות הסוכר שבו ולוודא שאינם מכילים תחליפי סוכר. יש לשים לב בנוסף לאוכל גם למוצרים כמו:  תוסף תזונה (ויטמינים למשל), תרופות ומשחות שיניים. כלומר, מומלץ מאד  לקרוא את רשימת הרכיבים של אותו מזון. תחליפי סוכר חייבים להירשם ברשימת הרכיבים. במקביל להפחית את כמויות האוכל המתוק שילדים נחשפים אליו בבית ומחוצה לו. על ההורים להוות מודל לחיקוי באכילת מזון בריא ובשתייה של מים. זכרו תמיד המסר של כל הורה ששותה משקה כמו דיאט קולה כשהוא מגיש לילד שלו רק מים יתקל בקשיים רבים ובחוסר אמון.

 

תודה לטובה קראוזה דיאטנית כותבת ומרצה על העזרה בארגון הכתבה.

comments