מגנזיום בתזונת הילדים

מגנזיום הוא מינרל חיוני לגוף. המגנזיום שותף ליותר מ–300 מערכות אנזימתיות המסדירות תגובות ביוכימיות מגוונות בגוף הכוללות תפקוד שרירים ועצבים, בקרת גלוקוז בדם, ויסות לחץ דם וסינתזה של חלבונים.

בדיקות דם לרמת המגנזיום

המגנזיום נמצא בגוף ברקמות רכות ובעצמות. רק 1% מהמגנזיום נמצא בדם. לכן עולה הטענה שבדיקות הדם למחסור למגנזיום אינן מדויקות. במחקרים משתמשים בבדיקות יקרות יותר המשלבות בדיקות רמות מגנזיום בשתן וברוק.

כמות המגנזיום הנחוצה לגוף ליום

גיל מ"ג ליום
לידה עד 6 חודשים 30
7-12 חודשים 75
1-3 שנים 80
4-8 שנים 130
9-13 שנים 240
14-18 שנים 410

מקורות מגנזיום לגוף

מי שתייה

בסביבות 20% מתצרוכת המגנזיום מגיעה ממי השתייה. תכולת המגנזיום במי הברז משתנה ותלויה במקור מי השתייה. במים מותפלים מוציאים למעשה את המינרלים ולכן אינם מכילים מגנזיום. בישראל ישנם אזורים שלמים שבהם שותים רק מים מותפלים. במים מינרלים כמות המגנזיום משתנה בהתאם למקור המים. ניתן לראות את כמות המגנזיום במותג מסוים בהתאם לרישום על תווית הבקבוק.

תזונה

מאכלים שהינם מקור טוב למגנזיום  הם: עלים ירוקים כמו עלי בייבי, ותרד. שקדים גרעינים ואגוזים שונים, קטניות ומזונות שעשויים מקמח מלא. ניתן לראות את משמעות צריכת קמח מלא בהשוואה של כמות המגנזיום בקמח לבן שעומדת על 22 מ"ג ל-100 גרם, לעומת כמות המגנזיום בקמח מלא שהיא 138 מ"ג ובקמח טף 184 מ"ג. על מקורות נוספים למגנזיום ניתן לקרוא בעמוד של משרד הבריאות בנושא.

בישראל, בעקבות השימוש הנרחב במים מותפלים, ישנם מספר חוקרים, כשבראשם פרופ' שכטר המתריאים על כך שהמחסור במגנזיום במי השתייה גורם  לעלייה בתחלואה ממחלות קרדיווסקולריות באנשים בוגרים. נכון להיום משרד הבריאות עדיין בודק את נושא הוספת המגנזיום למי השתייה. לפיכך מומלץ להקפיד על מקורות תזונתיים למגנזיום.

ילדים שאוכלים אוכל מגוון יחסית, ומשלבים דגנים מלאים וממרחים של אגוזים ושקדים, לרוב יגיעו לצריכת  המגנזיום היומית המומלצת. ילדים בררנים, בעלי מגוון תזונתי מוגבל, כאשר ניקח אנמנזה תזונתית ונתרשם שחסרים מקורות של מגנזיום בתזונה, ננסה להכניס מגנזיום לתזונה על ידי הוספה של ממרחי שקדים, גרעינים לבנים וכד', אותם ניתן לערבב בשייק פרי. דרך נוספת היא לערבב ממרחים שומנים אלה  עם דבש או אפילו עם שוקולד. המלצה נוספת היא על שתיית מים מינרלים ממותג המכיל מגנזיום.

 

מקורות:

משרד הבריאות ישראל

U.S. Department of Health & Human Services

comments