תינוקות ואלרגיה למזון, כל מה שאתם צריכים לדעת

אלרגיה לאתר

בינואר 2014 האקדמיה האמריקאית לאלרגיה אסטמה ואימונולוגיה (AAAAI) פרסמה מספר המלצות המבהירות את ההתייחסות לגבי חשיפה למזונות הנחשבים אלרגנים בשלב הטעימות בשנה הראשונה לחיים. הנה כמה עובדות שחשוב שכל הורה ידע:

אלרגיה למזון היא תגובה אלרגית לחלבון במזון. זאת להבדיל מאי סבילות למזון שהיא תגובה לרכיבים שאינם חלבונים. ישנם שני סוגי אלרגיה למזון:

אלרגיה למזון מסוג IgE – התסמינים יופיעו דקות עד שעות מהחשיפה ולא תמיד בעקבות חשיפה ראשונית. לפעמים התגובה תקרה בעקבות חשיפה שניה או שלישית. התסמינים יהיו פריחה באזור הפנים ו/או הגוף, בצקות, הקאות, קושי נשימתי עד למצב מסכן חיים של אנפילקסיס.

אבחנה לאלרגיה מסוג זה תעשה ע"י תבחין עור או בדיקת דם (RAST).

מאכלים הידועים כגורמים לאלרגיה מסוג זה הם: חלב פרה, סויה, ביצים, דגים, בוטנים, סוגי אגוזים ושומשום.

אחוז מסוים מהילדים עם אלרגיה מסוג זה יחלימו עד גיל 5 שנים. מעקב במרפאת אלרגיה יאפשר מבחני תגר (הנערכים רק במרפאות עם השגחה רפואית) בהם חושפים את הילדים למזון האלרגני בכמות קטנה ועוקבים אחר התגובה של הילד.

אלרגיה למזון מסוג Non-IgE

שנקראת גם FPIES – Food protein induced enterocolitis syndrome .

התסמינים יופיעו שעות עד ימים לאחר החשיפה ויבואו לביטוי בעיקר במערכת העיכול.

FPIES בתגובה קשה יהיה עם הקאות ושלשולים קשים ויכול להגיע למצב הדורש אשפוז.

FPIES בתגובה בינונית יופיע כדם בצואה, חוסר שקט ולפעמים ילווה בפריחה.

האבחנה לאלרגיה מסוג זה קשה יותר והיא תעשה בעיקר בעקבות הסימפטומים המופיעים אצל הילד ושלילת גורמים אחרים לאותם סימפטומים, בשילוב הוצאת מזונות שנחשדים כגורמים לאלרגיה.

מאכלים הידועים כגורמים לאלרגיה מסוג זה הם: חלב פרה, סויה, אורז, שיבולת שועל, שעורה, בשר, אפונה, בטטות, גזר, קישואים, אגסים ובננות.

אם מופיעים תסמינים לתגובה אלרגית למזון כפי שרשומים מעלה יש לפנות לקבלת עזרה רפואית והנחיות. תינוקות שנמצאה אצלם תגובה אלרגית למזון, מומלץ שיהיו במעקב של מרפאה המתמחה באלרגיות לילדים.

אלרגיה מסוג זה תחלוף עד גיל 3 שנים. כדי לבדוק אם הילד עדיין אלרגי במקרה של תגובה אלרגית קלה מסוג FPIES, ניתן לחשוף אותו בבית למזון החשוד כגורם האלרגיה בכמות קטנה במשך כמה ימים ולעקוב אחר התגובות שלו. במקרים של תגובה קשה יש לערוך את החשיפה בביקור במרפאה.

נקודות חשובות:

  1. התינוקות שנמצאים בסיכון לפתח אלרגיה הם אלה שיש להם אחים או הורים, שהיום או בעברם, סבלו מאסטמה, אטופיק דרמטיטיס (אקזמה), או כל אלרגיה אחרת למזון.
  2. הימנעות ממזונות אלרגניים במהלך ההיריון ובזמן ההנקה לא נמצאה יעילה כדרך למנוע מהתינוק אלרגיה למזון. יחד עם זאת באם התינוק מאובחן כבר כאלרגי לחלב, יתכן  שדרגת האלרגיה שלו גבוהה עד כדי כך שגם על האם המניקה נדרש להימנע מחלב ומוצרי חלב.
  3. חלב אם הינו המזון שהסיכוי לפתח אליו אלרגיה הוא מהנמוכים ביותר ומפתח את המערכת החיסונית של התינוק ולכן מומלץ להניק לפחות עד גיל חצי שנה.
  4. מומלץ לחשוף תינוקות למזונות אלרגיים החל משלב הטעימות. הדרך הנכונה לעשות זאת היא ע"י חשיפתו כל פעם למזון אחר ושלילה של תגובה אלרגית לאותו מזון. דחיית חשיפה לאותם מזונות כמו שהייתה נהוגה בעבר (למשל מתן ביצים ודגים רק מגיל שנה), לא נמצאה כמונעת הופעת אלרגיות.
  5. מחלת הצליאק (דגנת) אינה אלרגיה לגלוטן אלא תגובה של המערכת החיסונית. חשיפה לגלוטן בשילוב עם הנקה של תינוקות בגילאי 4-6 ח' מורידה את הסיכון לצליאק, אך לא מונעת אותו. לתינוקות שמוזנים על ידי תמ"ל אין ערך לחשיפה מוקדמת מבחינה זו.

כיצד מומלץ לעשות את החשיפה של מזונות בעיקר לילדים עם חשש לתגובה אלרגית?

בתחילת שלב הטעימות יש לחשוף את התינוק למאכלים שידועים כפחות אלרגנים כמו: גזר, דלעת, תפו"א, אגס, תפו"ע. זאת כדי  כדאי לבסס אצלו היכרות ואכילת מוצקים עד לרמה מסוימת. בהמשך ניתן להוסיף מעט סולת או פסטה לירק המבושל כדי לערוך חשיפה לגלוטן (רק באם התינוק יונק, שכן אחרת אין ערך לחשיפה זו).

בהמשך ניתן להוסיף מעט טחינה לפרי לבדיקת רגישות לשומשום, או חמאת שקדים לבדיקת רגישות לשקדים.

חשיפה לבוטנים ניתן לעשות על ידי מתן במבה בכמות קטנה. אני איני בעד האכלת ילדים בחטיפים בעיקר בשל כמויות הנתרן והשומן שבהם, אך נמצא שבישראל עקב החשיפה לבוטנים דרך הבמבה בגילאים הצעירים, אחוז הילדים שאלרגיים לבוטנים נמוך יותר מאשר בארצות המקבילות ברמת החיים כמו ארה"ב. דרך אחרת  שכן מומלצת לחשוף לבוטנים היא להכניס מעט חמאת בוטנים (ללא סוכר ותוספים) לתוך הפרי הטחון.

בחשיפה לביצים עדיף לחשוף את התינוק כאשר הן הביצים מבושלות – ביצה קשה, ניתן לגרד על מגרדת דקה. את הביצה  ניתן לערבב עם אבוקדו או רסק עגבניות טרי. בהמשך אפשר לעבור לביצים מטוגנות במחבת.

חשיפה לדגים ניתן לערוך על ידי בישול סלמון שהוא דג מומלץ, לערבב מעט עם אבוקדו, או לטחון עם הירקות ולהגיש לתינוק.

תינוקות יונקים, שלא נחשפו לחלב דרך התמ"ל, ניתן לחשוף למעט גבינה או יוגורט החל מגיל חצי שנה. עם זאת אני ממליצה לחכות עם מתן מוצרי חלב כחלק שגרתי של הארוחות עד גיל 9 חודשים. מוצרי חלב מונעים ספיגת ברזל. רבים מהתינוקות בגילאים אלה סובלים ממחסור בברזל החשוב להתפתחות הקוגניטיבית. כמו כן מוצרי החלב אינם מאתגרים את הפה מבחינת לעיסה. על כל מקרה כאשר נותנים לתינוק מוצרי חלב הקפידו על כך שאינם מכילים סוכר. בדקו את רכיבי המוצר כפי שהם מפורטים על האריזה וודאו שאין סוכר מוסף. לתינוקות נטייה טבעית למתוק ועדיף שיחשפו למזונות מתוקים כמה שפחות.

כאשר אתם עורכים חשיפה למזון חדש הקפידו לעשות זאת בשעות הבוקר כאשר אתם בערנות ובמעקב אחר התגובה של התינוק למאכל החדש. חזרו על חשיפה לאותו מזון שלוש פעמים כדי לוודא שאין תגובה אלרגית. לפעמים התגובה תגיע לאחר חשיפה מצטברת ולכן נדרשות החשיפות החוזרות.

באם התינוק מאובחן כאלרגי למזון מסוים מומלץ להיפגש עם דיאטנית המתמקצעת בתזונת ילדים כדי לוודא שאכן הוא מקבל את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים לו, ובמקביל, כדי לקבל גם רעיונות והצעות איך ניתן להתנהל עם התזונה בשגרה היומית. לדוגמא, במקרה של תינוק אלרגי לביצים, תנחה הדיאטנית איך ניתן להכין לו עוגות, פשטידות ומאכלים אחרים המכילים ביצים.

לאחרונה נמצא במחקר כי חשיפה מוקדמת לבוטנים בין הגלאים 7-12 חודשים ולביצים בין הגילאים 4-6 חודשים, הפחיתה את הסיכון לאלרגיה לבוטנים בקרב ילדים בגילאים בוגרים יותר.

אחת הדרכים לחשוף לבוטנים היא באמצעות הכנת עוגיות בוטנים המתאימות לגיל הזה.

 

עוגיות בוטנים

עוגיות בוטנים לפעוטות

חומרים:
1.5 כוס קמח (ניתן להשתמש רק בקמח מלא, לתינוקות הייתי מתחילה עם 1/3 קמח מלא והשאר קמח לבן).
0.5 כוס שיבולת שועל טחונה
1/4 כפית מלח
0.5 כפית אבקת אפייה
0.5 כוס חמאת בוטנים ללא תוספת סוכר (אני השתמשתי בחמאת בוטנים טבעית תוצרת B&D)
1.5 כפות סילאן
1/2-3/4 כוס מים בהתאם לצורך

אופן הכנה:
יש ללוש את כל החומרים לבצק אחיד. לאחר מכן לצור עוגיות קטנות. אני ממליצה ליצור אותן בצורת מקלות, כך יהיה קל לילדים לאחוז בהן. מניחים את העוגיות על נייר אפייה. אופים במשך 10 דקות בחום 180 מעלות עד להשחמה.

מתקבלת בערך תבנית אחת של עוגיות, ניתן להקפיא חלק ולהוציא בהתאם לצורך.

בתיאבון.

 

comments

כתיבת תגובה