חיידקים טובים ובריאים

בתחילת החיים ישנה השתרשות של חיידקי המעי. זה מתחיל בחיידקים שעוברים לעובר בתעלת הלידה ובהמשך בכל מגע עור, או אחר שהתינוק נחשף אליו. תהליך זה של השתרשות החיידקים משפיע בהמשך על הבריאות של הילדים.



כדי לבסס השתרשות חיידקים טובים מומלץ לשלב מאכלים המכילים סיבים רבים כמו ירקות, פירות, קטניות ודגניים מלאים. אגב, חשוב לגוון בסוגים השונים. גם מזונות המכילים פנולים כמו תמרים, שוקולד מריר, רימונים עוזרים לפלורת המעי הטובה להתפתח. שילוב בתזונה של מאכלים פרהביוטים מאפשר לחיידקים שהשתרשו בילדות להמשיך לצמוח. מדובר במזונות כמו בצל, שיבולת שועל, גריסי פנינה מלאים (שעורה), תפוחי עץ, קרישה, בננות וזרעי פשתן (אצל ילדים מומלץ לטחון אותם ולא להגיש אותם שלמים).

מזונות כמקור לפרוביוטיקה: מוצרי חלב מותססים כמו יוגורטים, קפיר. מהצומח מדובר בהתססה של דגנים כמו מאפים עם מחמצת. סויה מותססת, ירקות מוחמצים כמו מלפפונים במלח וכרוב כבוש. עם דגש על הכנה ביתית, מאחר ומוצרים אלה כאשר קונים אותם הם מתועשים ואינם מכילים את החיידקים הדרושים.

פוסטביוטיקה – הינם התוצרים שנשארים לאחר הפעילות של החיידקים הפרוביוטים. למשל בלחם מחמצת, לאחר אפייה החיידקים מתים, אך תוצרי הפירוק של הקמח והחיידקים משפיעים לחיוב על המקרוביום. גם במזונות מותססים בבית נמצא פוסט ביוטיקה. מכאן אפשר להבין את ההבדל בהשפעה המיטיבה בין אכילה של מזון מותסס המכיל פרוביוטיקה ופוסטביוטיקה לבין לקיחה של כדורי פרוביוטיקה שהשפעתם על הבריאות של המקרוביום פחותה.

המיקרובים – החיידקים במעי, נחשבים היום כ"מוח השני". זאת מתוך ההכרה בהשפעה המרובה שלהם על בריאות האדם, והבנת הקשר בין המקרוביום למערכות הורמונליות ואחרות בגוף.

טיפול אנטיביוטי או מחלת שילשולים ארוכה (10 ימים ומעלה) משפיעים על משק החיידקים במעי ולכן מומלץ להעשיר את התזונה של הילד במקורות לפרוביוטיקה ולפעמים גם לשלב לקיחת פרוביוטיקה כחודש לאחר הפסקת השימוש באנטיביוטיקה.

על הקשר בין קשב וריכוז ופלורת המעי

בשנים האחרונות ישנם מספר מחקרים המקשרים בין המיקרוביום במעי והפרעות קשב וריכוז ADHD.

בסקירה חדשה של מחקרים בנושא, נמצא שישנה שונות בין המיקרוביום אצל ילדים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז לבין אלה ללא אבחנה זו. כאשר המיקרובים Bifdobacterium and Bacteroides נמצאו ברמות גבוהות במעי של ילדים עם קושי בקשב וריכוז, וישנה מחשבה שאולי יכולים להוות אינדיקטור בעתיד לקשיים אלה.

ישנם מספר מחקרים עם עדויות התומכות שתוספי תזונה המשפיעים על המיקרוביוטיקה יכולים לשפר את תסמיני הפרעות הקשב והריכוז. מאחר ועדיין אין מספיק עדויות ממחקרים איך ואיזה תוספות וסוגי חיידקים הם אלה הגורמים לשינוי חיובי, כרגע אין המלצות על סוגי תוספים.

יחד עם זאת בהחלט ניתן ורצוי לשלב בתפריט של הילדים מקורות לפרוביוטיקה מהמזון כפי שמופיעים בכתבה.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

עוד מאמרים בנושא

דילוג לתוכן