ילדים ואכילה של סויה ומוצריה

התפיסה השגויייה כי יש להגביל את כמות הסויה ומוצריה שילדים אוכלים עדין קיימת אצל רבים מההורים.
בכתבה הבאה תקבלו מידע עדכני לגבי צריכת סויה ומוצריה על ידי ילדים.

"מה אפשר לתת לו כל יום לאכול מאכלים עם סויה?"

"אם היא תאכל הרבה טופו עלולה להתפתח אצלה התבגרות מינית מוקדמת"

אלו אמירות של הורים שאני עד היום שומעת. לפני כ–14 שנה הוציא משרד הבריאות הנחיה להימנע ממתן כמויות גדולות של סויה ומוצריו מחשש להתפתחות התבגרות מינית מוקדמת. ההנחיות האלה יצאו בעקבות מחקר גדול, שלאחר מספר שנים הסתבר שיש בו כשלים מדעיים בהסקת המסקנות. הורים רבים עדיין מחזיקים במחשבה הלא נכונה לגבי סויה בעקבות אותן המלצות שהפחידו בשעתו את הציבור.

לפני שנתיים הוציא משרד הבריאות, יחד עם עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, נייר עמדה מעודכן על פי סקירה של עשרות מחקרים בנושא.


ההמלצות מדגישות שלא נמצא קשר בין צריכת סויה לבין התפתחות מינית מוקדמת וניתן לצרוך אותה ללא מגבלות בכל שלבי החיים.
ניתן לשלב טופו כבר מגיל חצי שנה כמקור חלבוני בארוחה המבושלת. ניתן גם להשתמש בחלב סויה כתחליף לחלב פרה. יותר מכך, אני ממליצה לשלב פולי סויה הנקראים גם אדממה בתפריט התזונה המגוונת של הילדים.

טופו מגיע באריזה כשהו שרוי במים. מאחר שישנו פרק זמן שבו צריכים להשתמש בטופו (כמו במוצרי חלב), ניתן להקפיא חלק ממנו לשימוש עתידי.

הטופו עצמו חסר טעם ויש לכך חסרונות ויתרונות.

יתרון – ניתן לשלבו במגוון מאכלים כדי להוסיף חלבון וסידן לתזונה. למשל לטחון את הטופו בתוך מרק כתום, לטחון אותו בתוך רוטב העבניות של הפסטה, להוסיפו למאפים ותבשילים מגוונים. אין צורך בבישול נוסף מעבר לבישול/אפייה שרשום במתכום אליו מוסיפים את הטופו.

חיסרון – עבור רוב האנשים הוא אינו טעים באכילה כפי שהוא. יש לטבל אותו היטב. ניתן לעשות זאת על ידי השרייה של קוביות הטופו ברוטב סויה או ברוטב חמאת בוטנים (הילדים מכירים אותו כטופו במבה) ולהקפיצו במחבת לאחר ההשרייה ולהגיש לאכילה.

סויה ומוצריה כמו חלב סויה וטופו יכולים להוות מקור טוב לסידן בתזונה של כל ילד והינם פתרון עבור ילדים שאלרגים לחלב, ילדים טבעונים או שמסיבה אחרת הורידו את צריכת מוצרי החלב בתזונה. בנוסף, הסויה הינה גם מקור טוב לחלבון בתזונה היומית. נסו לשלב את הטופו ופולי הסויה בתפריט השבועי של המשפחה שלכם ותרוויחו בריאות.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא

תחליפי ביצה

בתזונה טבעונית ואף ילדים שאלרגים לביצים יכולים להנות ממגון מאפים ותבשילים, כאשר ישנן דרכים שונות להחליף ביצים, בהתאם למאכל אותו אתם מכינים. הטבלה הבאה תעזור

להמשך קריאה »