ספרים העוסקים בהכנת אוכל ואכילה שלו

ההיכרות עם המאכל באמצעות הספרים מתחילה תהליך שבו הילד מכיר את הצבע, הצורה של אותו מאכל. בהמשך הוא יכול גם לדמיין אנשים או דמויות אחרות שאוכלות את אותו מאכל. שלב זה מקרב אותו למחשבה שאולי הוא גם יאכל את המאכל עליו מספר הסיפור.

לאחר שהילד מכיר את הסיפור מומלץ להכין יחד איתו את המאכל שהספר עוסק בו ולאכול במשותף. יתכן ויהיה מוכן לאכול ממנו.

בקבוצה זו תוכלו למצוא את הספרים:

מרק דלעת. מאת: הלן קופר

מתאים לגילאי 2.5-7 שנים

סיפור מקסים ואיורים מיוחדים המתארים את התחושות הגלויות והסמויות. שלוש דמויות: חתול, סנאי וברווז, חיות יחד ומבשלות יחדיו מרק דלעת. לכל דמות תפקיד קבוע בתהליך. יום אחד מבקש הברווז לשנות את התפקידים ועקב כך נוצרת מריבה. למרבה השמחה המריבה מסתימת בפשרה.
הסיפור אמנם עוסק באופן ישיר בהכנת המרק, אך באופן עקיף יש פה העברת מסר ועיסוק בתקשורת חברתית ובחלוקת תפקידים. ניתן לצאת ולהשליך מסיפור זה על מקומו של הילד בחברה ואיזה תפקיד היה רוצה לבצע בה שאינו עושה כרגע.
לסיום, מומלץ להכין את מרק הדלעת, ולבדוק עם הילד, איזה תפקיד הוא בוחר לקחת על עצמו.

קמצוץ של פלפל. מאת: הלן קופר

מתאים לגילאי 2.5-7 שנים

אותם שלושת חברים מהספר מרק דלעת יוצאים לקנות פלפל שחור לתיבול המרק. חברם הברוז נאבד בעיר הגדולה ובסוף נמצא.

גם בספר זה כמו במרק דלעת הסיפור הוא על חברות ויחסי חברים. הבונוס הוא מתכון של מרק גזר שמופיע בתחילת הספר ומתכון נוסף של מרק דלעת שמופיע בסוף הספר.

בעקבות הסיפור מומלץ להכין יחד עם הילדים מרק כתום כלשהו.

יונתן והדלעת הענקית/ מאת: מיכאל אבס, איורים: דני קרמן
מתאים לגיל 3-6.
יונתן אינו אוהב לאכול דלעת. יום אחד סבו מספר לו על הדלעת הענקית בעולם, אותה בישלו בסיר הגדול בעולם וחילקו לאנשים רבים, כך שאפילו נותרה חתיכה עבור יונתן. הסיפור מעודד את יונתן לאכול את הדלעת.
הציורים המקסימים של דני קרמן מוסיפים להומור בו נכתב הספר.
הסיפור יכול לתת רעיונות איך להמציא יחד עם הילדים סיפור על מזון מסוים שהילד לא אוכל. אפשר לכתוב יחד את הסיפור ולתת לילד לצייר ציורים מתאימים. אחר כך ניתן גם לספר את הסיפור לילדים אחרים בגן.

סבא בישל מרק. מאת: נירה הראל, עיצוב: עפרה עמית
מתאים לגילאי 2-6
סיפור בחרוזים שמתאים לימים החורפיים. לסבא היה משעמם והחליט לבשל מרק אפונה. הסיפור מתאר בקצרה את תהליך הכנת המרק, "נכנס למטבח, חיפש בכל פינה/ ומצא בארון שקית אפונה./ מצוין, אמר סבא והתחיל במלאכה./ טיגן בצל, עירבב באפונים/ מילא סיר במים, הוסיף תבלינים/ העמיד על האש וחיכה". בהתחלה הגיעו הנכדים והצטרפו לאכילת המרק, בהמשך הריח התפשט ונוספו לארוחה גם השכנים.
לאחר הסיפור מומלץ להכין עם הילדים מרק אפונה. ניתן להשרות אפונה יבשה מראש או להשתמש באפונת גינה טרייה.

מרק כפתורים. מאת: אובריי דיוויס, ציורים: דושאן פטריצ'יק.

מתאים לגילאי 3-7.
סיפור עממי שניתן למצוא אותו גם בגרסאות קצת שונות כמו "מרק אבנים".
קבצן עלוב המגיע לעיירה נידחת ומבקש מעט אוכל. התשובה שהוא מקבל מאנשי העיירה היא שאפילו עבור עצמם אין להם אוכל. הקבצן מלמד את אנשי העיירה איך ניתן להכין מרק כשבסיסו הוא כפתורים.
בדרך זו הוא מלמד אותם על עזרה הדדית ונתינה.
אתן יכולות להשתמש בסיפור כבסיס להכנת מרק עשיר לערבי הסתיו הצוננים. שאלו את הילד עם אלו מרכיבים ניתן להכין את המרק, ומשם התקדמו והעשירו אותו במגוון ירקות.

עוגת גזר. מאת: מיריק שניר, איורים שירז פומן

סיפור מקסים על קבוצת ילדי גם שקטפו גזרים מהגינה ובחרו להכין מהם עוגה ללא עזרה ממבוגר.
קצת מוזר שילדים מכינים לבד עוגה, אך זוהי הזדמנות לצרף את הילד להכנת עוגה בריאה עם גזר.
ממליצה לשנות את המתכון המופיע בסוף הספר למתכון הבא שמאד אהוב אצלי בבית.
1.5 כוס קמח מלא תופח
3/4 כוס סוכר חום
3/4 כוס שמן קנולה
1 כפית תמצית ווניל
1.5 כפית קינמון
3 ביצים
1 כוס גזר מגורד
לערבב הכל יחד, להוסיף 100 גר' שבבי אגוזים או לילדים 100 גר' שוקולד מריר 70% מוצקי קקאו.
לאפות עד להשחמה, לוודא שקיסם שניתקע פנימה יוצא יבש.

הסלט של מיכאלה. מאת: זיגמונד בלו-בנד, איורים: אורן בלומנפלד
מתאים לגילאי 3-6
בסיפור נפגשת מיכאלה עם כל אחד מהירקות המרכיבים את הסלט שלה תוך התייחסות לצורתם וצבעם. ישנה בספר חזרה על משפטים וחרוזים אותם הילדים מאד אוהבים.
"…אותו מוסיפים חתיכות-חתיכות,
לאבוקדו, הבריא והאמין,
המולטי-ויטמין,
בטעם העדין והרב מוניטין,
שמשתלב היטב עם המלפפון
האוירון,
הירקרק, עם הפסים בסגנון,
האהוד על העגבנייה
היפהפייה,
הטעימה, האדומה והטרייה."
מומלץ בסוף הסיפור להכין עם הילדים סלט משלהם.

סלט טוב טרי. מאת: מיריק שניר, איורים: כרמית גלעדי-פולארד

מתאים לגילאי 2.5-6 שנים

סופרת הילדים הידועה מצליחה לסחוף את הסיפור בריטואל חוזר המקל על החיבור של הילד לסיפור. הספר שחושף את הילד לשונות בין האנשים בנושא טעמים. בצורה רגועה כולם מגיעים בסוף לאכול יחד ארוחה מסודרת ומאד בריאה – סלט.
ניתן להקריא את הספר ולאחר מכן לצרף את הילדים להכנת סלט מגוון וצבעוני. ילדים ששותפים להכנת המזון יהיו מוכנים יותר לנסות ולטעום אותו. יחד עם זאת חשוב לכבד את רצונו של הילד ובאם לא ירצה לאכול ירק מסוים, לאפשר לו להוציא אותו מהסלט האישי שלו.

סלט ירקות – מעשה שהיה במלפפון ועגבניה. מאת: טלי אבני-אלבז, איורים: שגיא מישבסקי
מתאים לגילאי 4-7 שנים
בחרוזים ובשפה עשירה מתובלת בהומור מסופר על הדרך למפגש של המלפפון עם העגבנייה בסלט. זאת תוך האנשת הירקות והכנסת רגשות. הסיפור הכללי, במקביל לסיפור התזונתי, עוסק גם בנושא השונות והקבלה של האחר הדורשים סובלנות והכלה. גם בהתנסות עם מאכלים חדשים נדרשת סובלנות וקבלה כך שמתקיימים כאן עוד קווים מקבילים בסיפור.
לסיכום, ספר מומלץ.

איזה ביצה. מאת: נורית שחם, איורים: נעה מצקין עילם
מתאים לילדים בגיל 3-7 שנים.
אמא שואלת את בנה איזה ביצה ירצה לאכול? השיחה בין הבן לאימו פורשת אפשרויות הכנה שונות של ביצים, ובמקביל גם משקפת מצב שבו אנחנו שואלים את הילדים "מה תרצה לאכול?" שאלה כזו יכולה להוביל למצב שבו הילד יבקש לאכול כל יום את מה שהוא אוהב ולא תאפשר לו להיחשף לאפשרויות שונות.
ניתן לנצל את הספר להיכרות עם מגוון אפשרויות של הכנת ביצה לאכילה, ובמקביל להסביר מדוע לא תמיד נשאל את הילד מה ירצה לאכול, אלא נכין מגוון מאכלים שלדעתנו חשוב שייחשף אליהם.

דג לגברת שאלתיאל. כתב ואייר: יוסי אבולעפיה
מתאים לילדים בגיל 4-8 שנים.
מר גליק מצליח לדוג בחכתו דג גדול ומזמין את גברת שאלתיאל לארוחה. במהלך בישול הדג ועד הגעתו לצלחת של הגברת המוזמנת עובר הדג שרשרת אירועים משעשעים.
בעזרת סיפור משעשע ניתן לחבר ילדים לנושאים חדשים עבורם. זו הזדמנות להכין עם הילדים דג לארוחת ערב ולדבר על תכונות הדג כמו הריח האופייני לו המוזכר בסיפור ועוד.
סיפור משעשע כתוב בצורה קולחת האופיינית לכתיבתו של יוסי אבולעפיה.
ניתן לצפות בסרטון שבו מספר יוסי אבולעפיה את הסיפור בקישור:
https://bit.ly/2FwxnIT

אני רוצה חומוס. מאת: אלעד בנימין, איורים: יפעת נחשון גולדנברג
מתאים לילדים בגיל 3-6 שנים
סיפור על ילד המבקש מהוריו לאכול חומוס. אך להורים, כך מסתבר, יש תוכניות אחרות והם לוקחים אותו למסעדה איטלקית. במסעדה הילד משחק עם הפסטה, מורח ומפזר אותה. למעשה, הוא לא אוכל וכשחוזר רעב הביתה הוא מקבל את החומוס שביקש.
סיפור הומוריסטי אבל עם מסר מאחוריו. שימו לב מה הילד רוצה ונסו ללכת לפחות חלק מהדרך לקראתו.
זו הזדמנות להכין עם הילדים חומוס (זכרו להשרות את גרגרי החומוס יום לפני), בשלו ותנו לילד למעוך את הגרגרים, לפחות את חלקם, עם עלי ומכתש. בהמשך שלבו טחינה ותבלו בהתאם.

מה אתם עושים כשאתם מגיעים למסעדה עם הילד והוא לא רוצה לאכול שום מנה מתוך מה שיש במסעדה?

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא