ספרים העוסקים בהצבת גבולות באוכל ובארוחה

הצורך להציב גבולות הקשורים לאכילה לכאורה ברור כאשר מדובר על אכילה של חטיפים וממתקים. בפועל הרבה הורים מתקשים להסביר לילדים שלהם את הצורך הזה. סיפור שעוסק בנושא זה יכול לעזור.

גבולות שונים קיימים גם בהתנהגות האכילה במהלך הארוחה. למשל היכולת לשים לב האם אנחנו עדיין רעבים או שאולי כבר שבעים, יכול לעזור לילדים לארגן יותר את האכילה שלהם.

בקבוצה זו תוכלו למצוא את הספרים:

הזחל הרעב, כתב וצייר: אריק קרל

הסיפור מתאים מגיל שנה וחצי, השיחה על נושא רעב שובע תתאים מגילאים בוגרים יותר בסביבות חמש שנים.

מהרגע שהזחל יוצא לאוויר העולם הוא מתחיל לאכול ולאו דווקא אוכל בריא (שלב הגדילה). ביום השישי הזלילה משפיעה על הרגשתו הפיזית והוא חש כאב בטן לאחר שהתנסה במגוון מזונות, שלא בהכרח התאימו לו. ההתנסות במגוון מזונות מאפשרת לזחל להחליט שהוא בוחר בעלה המתאים לו ביותר.
הספר יכול לשמש בסיס לשיחה איזה אוכל יעזור לילד לגדול ולהתפתח כילד בריא, וכן כמה כדאי לאכול כדי שיחוש את דרגת השובע האישית שלו ויתאים את כמויות האוכל.

אפרים שנפלו לו המכנסיים. מאת: פוצ'ו, ציורים: חיים ארלבאום
מתאים לילדים מגיל 3-7 שנים.
סיפור בסגנון הומוריסטי האופייני לפוצ'ו מספר על אפריים שהיה ילד כחוש ולכן כל המכנסיים נפלו ממנו. התבשילים שמכינה סבתו גורמים לו לעלות במשקל בצורה מוגזמת וגם אז לא נמצאים לו מכנסיים מתאימים. אמו מסבירה לו שהוא לא צריך להגזים בשום כיוון.
למרות שאני מאד אוהבת את ההומור של פוצ'ו, אישית אני קצת מסתייגת מהסטיגמות כחוש/שמן. לשתיהן צריך להיות מקום בחברה שלנו יחד עם אכילה בריאה. אפשר להשתמש בספר כדי לסמן לילד את הצורך באיזון בכמות האוכל ובהקשבה פנימית לתחושות רעב/שובע שלו.

שבעה אכלנים משונים. מאת מרי אן הוברמן, איירה: מרלה פרייזי

מתאים לילדים מגיל 3 עד 8 שנים

מדובר בסיפור משעשע על אם מסורה המקדישה את כל זמנה למילוי בקשותיהן הקולינריות של שבעת ילדיה. על הקשיים של האם כמעט לא קוראים, אך הם מובאים דרך הציורים המדהימים שמכניסים אותנו למחסור בגבולות במשפחה זו.
הספר מהווה הזדמנות מצוינת לדיון ולחשובה משותפת עם הילדים על הגבולות אותם אתם מציבים בבית בנושא האכילה, על משמעותם ועל מטרתם.

ארוחת מלכים. מאת: סיגל מגן, איורים: טניה אמבר-חינקס, ייעוץ מקצועי: ענת מטיאש – דיאטנית. הספר מתאים לגילאי 3-7.
סיפור מלא דמיון, הלוקח את הילדים למסע בעקבות מלך הגר בממלכה מעבר להר. בממלכה זו ממתקים נשפכים מכל עבר והעננים מלאים בחלב ובצמר-גפן מתוק (חלומו של כל ילד).
במהלך המסע מגלה המלך עד כמה חשוב להיות בריא ולהרגיש טוב. הוא מבין שהוא חייב להחליף את הממתקים באוכל מזין ובפעילות גופנית. הסיפור מביא למודעות את עקרונות הבחירה החופשית מתוך מגוון של אוכל בריא. בנוסף, הספר ממקד את נושא הגבולות בתחום האכילה וחשיבות הפעילות הגופנית.

מר ירוק וגברת מתוק. כתב ואייר אור טילנגר

מתאים לגילאי 3-6 שנים
בעזרת טקסט מחורז המשולב באיורים מקסימים מסופר בספר על בית ורוד הבנוי מוופלות, שוקולד, סוכריות ומרציפן. בבית גרה גברת מתוק. לידה גר השכן מר ירוק בבית הבנוי מגג של בצלים ירוקים, תריסים מתירס ושאר מיני ירקות ופירות. למרות השכנות הם יריבים. כל אחד מהם מבטא השקפת עולם שונה והרגלי תזונה שונים. אחרי סדרה של ויכוחים ומריבות בסיום הסיפור הם לומדים לחיות בשכנות טובה.
הספר יכול להוות בסיס לשיחה עם הילדים על איך ניתן לשלב תזונה בריאה עם אכילה מידתית של ממתקים, או כפי שנכתב בספר:
"…מר ירוק וגברת מתוק
חיים זה לצד זה בשכנות כבר שנים
ומבלים יחדיו במטבח – ממש כמו זוג אוהבים…".

סעודה אצל המלכה. כתבה ואיירה: רותו מודן
מתאים לגיל 4–9 שנים
לנינה יש בעיה עם נימוסי השולחן שלה, היא נוהגת לאכול בידיים ולהתלכלך. יום אחד היא מוזמנת לארוחה אצל המלכה. בסיפור תוכלו לקרוא מה קורה בארוחה ואיך תסתדר נינה עם האוכל שמוגש שם?
הספר מלא הומור והאיורים שלו מזכירים קצת ספרי קומיקס המתאימים לגילאים הבוגרים יותר, אך גם ילדים צעירים ייהנו ממנו.
הספר יכול לשמש לשיחה עם ילדים את נושא הנימוסים ליד השולחן.

מעשה שקרה בארץ לחם. מאת: חגית אהרונוף, איורים: נתן הלפרן.
"בקצה העולם יש ארץ יפה שקוראים לה ארץ לחם.
בארץ לחם חיים אנשים פשוטים ושמחים בחלקם,
הם מגדלים חיטה ועושים ממנה מיני מאפה משובחים.
ככה זה היה שנים רבות, עד שיום אחד קרה הדבר…"
סיפור משעשע ומקסים בתמימותו היכול להוות בסיס לשיחה עם ילדכם בשאלה מה היה קורה אם לא היינו אוכלים כלל מאכלים מתוקים. ניתן להמשיך את השיחה ולדון בכמות ובמידה הנכונה של אכילת מאכלים מתוקים.
כמה ממתקים (עוגות, שוקולד, ממרחים מתוקים, סוכריות, ועוד) אתן מאפשרות לילדיכם לאכול במהלך השבוע?

לא רק ממתק. מאת: רחלי בהרל, איורים: אלית אבני,

הספר מתאים לגילאי 3-7
סיפור על ילד שאהב לאכול רק מתוק ושבעזרת הרעיונות של אמו, לומד לשלב בין אוכל "רגיל" לממתקים במידה. הספר כתוב בחרוזים ובצורה משעשעת שעוזרת לחבר את הילדים לנושא.
אהבתי לראות כי בספר יש גם התייחסות להשפעת הפרסומות על הילד. יחד עם זאת, בסיפור עצמו השינוי מתרחש במהירות ובקלות יחסית. הלוואי וכך היו פני הדברים. גם כדאי להביא בחשבון שיש פער בין הסיפור לבין המציאות.
לסיכום: הסיפור יכול לסייע להורים להעביר לילדם את נושא הגבולות באכילת הממתקים היומית.

מה אבשל לארוחת צהריים. מאת: לאה גולדברג, בליווי איורים מקסימים של שמואל כץ.
ספר מומלץ לגיל 2-5 שנים
הגברת ארנב יושבת בביתה וחושבת ומתלבטת מה להכין לארוחת הצהריים? מגיעים השכנים ולכל אחד רעיון משלו. הצב מציע חסה ואילו הסנאית מציעה אגוזים. [שאלו את הילד, מה הוא מציע לארנבת להכין?]. בסופו של דבר הארנבת מכינה ארוחה מלאה ירקות. [שאלו את הילד, למה החליטה להכין דווקא ארוחה זו?]
ניתן לשתף את הילד בהתלבטות מה מתאים להכין לארוחות צהריים בבית. הילד יכול להציע רעיונות שונים ואתם יכולים לשלב את השיקולים שלכם כהורים, בהתחשב בצורך במזון בריא שיאפשר לילד לגדול טוב.

גרגרים וזרעונים. מאת: דתיה בן דור, איורים: מורן ברק.

אלכס האפרוח בורח לראות מה אוכלים אצל אחרים? וחוזר הביתה עם תובנה חשובה. הסיפור קצת ארוך לילדים צעירים, אך החריזה והשימוש בשורות שחוזרות על עצמן מחברים את הילדים אליו והם יושבים מרותקים. לספר מצורף דיסק אותו ניתן לחזור ולהשמיע.
מי אינה מכירה את המצב בו הילד אומר "אמא של …… מכינה אוכל נפלא". הלב נצבט אז, כשאתן מגיבות ב…"ומה עם האוכל שלי?".
האם שמעתן משפטים דומים מפי הילדים שלכן? מה חשבתן באותו רגע?

מתאים לשיחה עם הילדים כאשר האוכל שאתם מכינים אינו מתאים עבורם והם מעדיפים אוכל שאחרים מכינים.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא