ספרים ורעיונות לפעילויות הקשורות בתזונה בעקבות הסיפור

החיבור בין סיפור לפעילות בעקבותיו, מאפשר לילדים הפנמה עמוקה יותר של רעיונות והיכרות עם המאכלים בדרכים שונות כמו המחשה, יצירה, הצגה, גידול ירקות בגינה, הליכה לקטיף של פירות, הכנת מאכלים ועוד. בדרך זו ניתן להרחיב את ההיכרות של ילדים עם מאכלים שונים ולהעלות את המודעות שלהם לתזונה.

בקבוצה זו תוכלו למצוא את הספרים:

יופי של חביתה מקושקשת. מאת: דוקטור סוס, עברית: לאה נאור.
ספר מקסים נוסף בסגנון האופייני לדוקטור סוס. אופי בן פופי הוא ילד יצירתי שהחליט שכל הביצים טעמם זהה, כי כולן מגיעות מתרנגולת. הוא הולך לחפש ביצים של חיות אחרות. מה גילה ואיזה סוגי ביצים? את כל אלה תגלו יחד עם הילד בספר.
זוהי הזדמנות לשוחח עם הילדים על תרומתה של הביצה לבניית שרירי הגוף, מהיכן היא מגיעה ובאיזה צורות ניתן להכין אותה.
כבר יצא לי לפגוש ילדי גן שלא הבינו איך ביצה טרייה הופכת לביצה קשה?
בנוסף, ניתן להכין מגוון מאכלים עם הילדים העשויים מביצים, למשל: שקשוקה, סלט ביצים, חביתה עם בצל ועוד.

ירקות הקסם. מאת: עומר קיסרי איור: יורי קבישר
מתאים לגילאי 3-6 שנים
בארוחת הערב שחר מסרב לאכול את הירקות שהכין עבורו אביו. בסיפור מלא דמיון, הופכים שחר ואביו לגמדים בעזרתה של מרי (עגבניית השרי) ויוצאים למסע קסום. על גבי טרקטור הם נוסעים אל שדות הקסם של הירקות. בשדות מיוחדים אלה תפרחות הברוקולי למשל, הופכות לעצים שעל ענפיהם אפשר להתנדנד. הסיפור מלווה באיורים המכניסים את הילדים לאווירה דמיונית רצופה בחוויות, או כפי שנכתב בספר:
"ירקות של קסם ירקות מופלאים,
הופכים ארוחה למשחק ילדים".
…"ירקות של קסם ירקות נהדרים,
טובים ובריאים גם להורים."

בעקבות הסיפור ניתן להכין עם הילדים מהירקות תמונה של טרקטור, או תמונות אחרות שיעודדו אותם לאכול את הירקות.
את הספר ניתן לרכוש ישירות דרך האתר של המחבר עומר קיסרי, שם גם קיימת אפשרות להאזין לסיפור לפני שאתם רוכשים את הספר. http://www.kesemshelsipur.co.il/index.php?pid=3

פיצה תות. מאת: עמליה ארגמן ברנע, איורים: ליאת בנימיני אריאל
מתאים לגילאי 3-6 שנים.
לולי ילדה בעלת דמיון עשיר. יחד עם הסבתא המגניבה שלה, שמשתפת איתה פעולה, ובעזרתו של סלאח הטבח רוקמים עלילה רווית משחקי לשון. הסיפור דמיוני ומתאים להכניס את הילדים לעולם דמיוני שבו יוכלו לבקש-להמציא מאכלים חדשים.
שאלו את הילדים שלכם איזה מאכלים היו ממציאים אם היו יכולים, אילו תכונות (טעם, ריח, מראה ואולי גם מקורות טובים לבריאות) של האוכל היו משלבים?

מעשה במלך אחד והרבה צבעים. מאת: דתיה בן דור.
העלילה מספרת על מלך שאוכל ארוחות בוקר המורכבת מארבעה צבעים (אדום, ירוק, לבן וזהוב). המלך אוכל את המאכלים מצבע זהה בחדר נפרד המותאם לאותו הצבע. יום אחד הוא רואה ילד האוכל ארוחה המשלבת את כל הצבעים יחד.
מעבר לסיפור שכתוב בצורה מרתקת ושוטפת, ישנן כמה פעולות שניתן לעשות עם הילדים לקידום נושא של אכילת ירקות ומזונות במגוון צבעים.
א. לפני כל חדר ניתן לשאול את הילד איזה מאכלים הוא מכיר באותו הצבע.
ב. להוסיף חדר נוסף עם הצבע הסגול, כחלק מהצבעים החשובים המספקים גורמים תזונתיים חשובים לגוף.
ג. לסיום להכין עם הילד את "סלט המלך" שיורכב מירקות במגוון צבעים לפי בחירתו.
האם אתם יודעים מה חשיבותו של כל צבע מחמשת הצבעים אדום, ירוק, לבן, כתום וסגול?

שמח במטבח – לחם. מאת: אביגיל ויטלי וסם בר
מתאים לילדים מגיל 5 שנים
הספר הינו חלק מסדרת ספרים העוסקים בבישול ואפייה של אוכל. אני אוהבת את הספר על הלחם כי הוא הזדמנות לילדים להכין לחמים שונים. הספר מאפשר הזדמנות לחשיפה של לחם מקמח מלא. ידוע שכאשר הילדים מכינים את הלחם ישנם סיכויים רבים יותר לכך שהם יטעמו ממנו.
"שמח במטבח" היא סדרת הספרים מנוקדים המאפשרים לילדים שכבר רכשו את הקריאה להתמודד עם הוראות ההכנה. יתכן וילדים צעירים יצטרכו הנחייה. לבוגרים יותר זוהי דרך מצוינת לתעסוקה וענין בעוד יום בחופש.

חתונה בגינה. מאת: מירי צללזון
משפחת הירקות רוצה למצוא חתן לעגבנייה. היא מצידה מוצאת פגם בכל ירק שמביאים בפניה.
הספר לרוב אינו נמכר בחנויות הספרים, ניתן למצוא אותו בחנויות המוכרות ציוד לגנים מלווה בדמויות של הירקות על קרטון שאיתן ניתן לערוך המחשה או הצגה. אני ממליצה להביא ירקות אמתיים ולנסות לערוך את ההצגה כשכל דמות מחזיקה את הירק בסיפור.
מתן התכונות האנושיות לירקות השונים מקרב את הירק אל הילד. גם אתם מוזמנים לבקש מהילד שלכם להוסיף תכונות לירקות השונים ולהציע אותם כחתנים לעגבנייה.
הספר עוסק בקבלת השונה וניתן לנתב אותו גם להתנסות בשונה, כלומר, לטעום מה שנראה ומריח שונה.

מר זוטא ועץ התפוחים. מאת אורית רז, איורים: אורה איל
מתאים לגילאי 3-6 שנים
אחד הספרים האהובים עלי. למר זוטא גדל בגינה עץ תפוחים מסכן שפרותיו היו מצומקים וחמוצים. כאשר ראה את הגינות של שכניו החליט מר זוטא להכין גינה לעצמו של פרחים וירקות. תוך כדי טיפוח הגינה וגידול התוצרת הופתע מר זוטא לגלות מה קרה לעץ התפוחים.
סיפור מקסים המתאים מאד לחג ט"ו בשבט המתקרב. מה צריך לתת לעץ כדי שייתן לנו פרי טעים.
פעילות נוספות שניתן לעשות לאחר הסיפור, להגיע למטע או פרדס כדי לערוך קטיף פירות ולראות היכן גדלים פירות. יתכן שילדים שקטפו פרי ירצו גם לטעום ולאכול ממנו.

חנן הגנן. כתבה וציירה: רינת הופר

הסיפור לוקח אותנו אל המטמון שחבוי בכל פרי. אותו מטמון הוא הזרע של הפרי המאפשר זריעה, וצמיחה של עצי פרי מגוונים.
הספר מאפשר שיחה על מגוון נושאים, מחזור הגדילה בטבע של צמחים, מגוון הפרות שאותם מכיר הילד, לאיזה מהם יש גרעינים ולאיזה אין. חלוקה לקבוצות לפי הצבעים (כל צבע תורם משהו תזונתי אחר לגוף). והמטמון החשוב שהפרי נותן לכל ילד הרבה ויטמינים.
ילדים בגילאי 3+ ניתן לשחק במיון מגוון פירות בבית לפי צבע, צורה, טעם ועוד.
שאלו את הילד איזה פירות הילד אוהב לאכול ואיזה הוא מוכן לנסות ולטעום?

חמש מכשפות הלכו לטייל. מאת: רונית חכם איורים: אורה אייל
ספור מלא בדמיון מתאים לילדים מגיל 3-7. על 5 מכשפות חמודות שיוצאות לטיול ומצליחות לאבד אחת אחרי השנייה את חברותיהן. עד שהאחרונה מבניהן שומעת את חברותיה ומצליחה לאסוף אותן בחזרה הביתה ולישון. זהו סיפור מקסים עם חריזה שמחברת אליה את הילדים ואיורים מלאי דימיון.
לסיפור אין קשר ישיר לאוכל אך בעקבות חוויה של  הדיאטנית לירון שמעוני בוסקילה על הכנת מרק ירוק עקב הוספת תרד שבתה סירבה לאכול, ורק לאחר שהסבירה לה שזהו מרק מכשפות שוכנעה הקטנה לאכול, חשבתי שסיפור זה יכול להוות פתיח להכנת מרק מכשפות עם הילדים הכולל בתוכו מגוון רחב של ירקות. מומלץ לחתוך ולהכין את הירקות ביחד עם הילדים. ולסיום להכניס אבקת מכשפות (תבלינים) ולטחון את המרק יחד עם הילדים.

האריה שאהב תות. מאת: תרצה אתר, איורים: דני קרמן
בספר ישנם הרבה מסרים של ניגודיות (דיאלקטיקה), מה מותר ומה אסור. באוכל אין מותר ואסור, יש בריא יותר או פחות בריא. ניתן לשוחח עם ילדים חשיבות אכילה מגוונת עם משקל גדול יותר על האוכל הבריא. ההבדל בין אכילת תות בלבד ולמגוון של מאכלים. כל זאת בלי להעביר רגשי אשמה כאשר אוכלים מדי פעם גם מאכלים שאינם בריאים.
שאלו את הילד שלכם איזה אוכל הילד היה מוכן לאכול כל היום כל יום? איך היה מרגיש? כמה זמן היה יכול לאכול רק מאכל מסוג אחד? מה נותנים לגוף ולהרגשה שילוב ומגוון מאכלים שונים?

בעקבות הסיפור ניתן לערוך משחק הטעימות:
לבדוק האם הילדים מוכנים להיות אמיצים יותר מהאריה ולנסות מאכלים חדשים. מכינים מגש עם מגוון מאכלים שונים בכמויות קטנות. יוצרים יחד עם הילד מסכת אריה, מניחים על הפנים של הילד כך שלא יראה, אך הפה יישאר חשוף. ונותנים לו לטעום מזון מסוים. חשוב ליידע את הילד על האפשרות שבאם אינו רוצה ללעוס את המזון שניתן לו, הוא רשאי לירוק למפית שמחזיק ביד. אם לעס ובלע הוא יכול גם לנסות לנחש מה אכל. מעבירים להורה את המסכה, ומנחים את הילד לתת להורה לטעום משהו מהמגש של טעימות המזונות שהוכן מראש. ניתן לשתף את כל המשפחה במשחק.
מה הייתה חווית הילד שלכם מהמשחק? האם טעם מזון חדש עבורו והצליח ללעוס ולבלוע?

מיכל בוחרת לאכול אחרת. מאת: ניצה בן-שלום ומיכל מסר בן-שלום, איור: דניאל ווליך
מתאים לגילאי 5-8 שנים.
סיפור מקסים המחבר את הילדים למיכל ילדה שהפכה להיות ילדה שמנמנה. הספר מעלה את הרגשתה בעקבות תגובות חבריה. הסיפור מתאר איך סבתה של מיכל עוזרת לה להתחיל לקיים אורח חיים בריא.
הספר נכתב ע"י מיכל שהיא דיאטנית וניצה – אמא שלה שהיא מורה לחינוך מיוחד ומאבחנת לקויות למידה. הרגישות שבה הוא כתוב וההמלצות לפעילות המשולבות בו, מרמזים על קרבה לנושא והתנסות אישית בו.
לאורך כל הספר מצורפים כיוונים לשיחה והצעות לפעילות. מאחר שישנן שפע כאלה, אני ממליצה לאחר הקראת הסיפור במסגרת כתה או גן, לחלק את הילדים לקבוצות. כל קבוצה תקבל עליה ביצוע של פעילות שונה, ובסיום, לאחר כמה ימים, היא תציג את המשימה שלה כפתיחה לשיחה ודיון עם הילדים בנושא שהפעילות עסקה בו. באם הסיפור מסופר במסגרת מצומצמת יותר (למשל הורה וילד) כדאי לערוך בכל פעם פעילות אחת ובסופה לשוחח עליה עם הילד.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא