ספרים לפעוטות – חושפים ומכירים מגוון מאכלים

היכרות עם מאכלים נעשית על ידי החושים. חוש הראייה הינו הראשון שנכנס לפעולה. סיפור הכולל תמונות של מאכלים שונים יוצר היכרות ויזואלית ראשונית של הילד עם המאכל, הצבע, הצורה והשם שלו. כאשר יציגו לילד את אותו מאכל פיזית הוא יוכל להרגיש גם את המרקם והטקסטורה שלו. ההיכרות הראשונית שהגיעה מהחשיפה בספרים תעזור לו להרגיש בטוח יותר במגע הפיזי.

שימוש בחרוזים, מקצבים ובמשפטים קצרים עוזר לילדים בכלל ובפרט לפעוטות לזכור את הנאמר, להתחבר לסיפור ובעקבות זאת ליהנות מהאזנה לו. כך עד למקום שבהמשך הילדים יוכלו לספר חלק או את כל הדיקלומים.

בקבוצת הספרים לפעוטות העוסקים באוכל ואכילה ניתן למנות את הספרים הבאים:

לא השארתי לחתול. מאת: ענת עוז, איורים: בועז גבאי
מתאים לילדים בגילאים צעירים 1-5 שנים.
הספר בנוי משירים קצרים וקליטים המדברים אל הילד בגובה העיניים. השירים עוסקים במפגש של הילד עם מזונות שונים. בסופו של כל שיר כפאנצ' ליין מביאה הכותבת תובנה מחורזת הקשורה במזון ואכילה.

גילי המפלצת הרעבה
הוצאת קוראים. ספר עם דפים קשיחים ומתאים לפעוטים מגיל שנה.
גילי היא מפלצת חמודה שמטיילת בגינה ואוספת את כל הירקות והפירות האדומים.
בעזרת הספר ניתן ללמד את הילדים על אותם ירקות ופירות ולעודד אותם להתנסות בהם.
ספר מומלץ.
באותה סדרה קיימים ספרים נוספים על ירקות ופירות בצבעים אחרים:
צילי המפלצת החרוצה – על ירקות ופירות ירוקים.
מילי המפלצת הישנונית – על ירקות ופירות סגולים.
לילי המפלצת האדיבה – על ירקות ופירות צהובים וכתומים.

מפלצות ופירות. מאת: אמי רובינגר
מתאים לפעוטות.

בכל עמוד נפגשים הקוראים עם מפלצת – חיה אחרת שאוכלת פרי אחר. הילד המאזין/הקורא מתבקש לנחש מה החיה אוכלת ע"י השלמת החרוז. למשל, "אֲנִי בָּרִיא מֵאָה אָחוּז, כָּל שָׁעָה אוֹכֵל"… תפוז.
הרעיון חביב אך החרוזים לפעמים מאולצים וכוללים שימוש במילים שפעוטות אינם מכירים ועל כן תצטרכו להסביר להם. בנוסף, השימוש במפלצות עלול להפחיד חלק מהילדים, ולמרות שהכוונה בספר היא למפלצות חביבות וטובות לא בטוח שהייתי בוחרת להשתמש בהן כמובילות בסיפור.
בסך הכול בעזרת הספר הילדים יכולים להכיר מגוון רב של פירות המופיעות בו. מומלץ מדי פעם גם להראות את הפרי האמיתי, לחוש אותו ולטעום אותו יחד עם חזרה על החרוז המתאים.
יש לכם רעיונות של מילים המתחרזות עם פירות?
למשל 'תפוח – נפוח'.

תמונות מן הטבע. תמונות לפעוטות-ירקות ופירות
שני ספרים המתאימים לגילאים הצעירים, מגיל חצי שנה עד שנתיים.

בכל עמוד בספר ישנה תמונה של פרי או ירק, בספר אחד מובאים צילומים ובשני ציורים. הספרים יכולים לשמש להיכרות עם המראה של מגוון פירות וירקות.

כדי להעמיק את ההיכרות של הילד עם הירקות והפירות שהוא רואה בספר, ניתן לאסוף בסלסלה חלק מהם. למשל, כאשר פוגשים תמונה של אבוקדו אפשר לבדוק איתו איזה מהפירות בסלסלה הוא האבוקדו. אפשר גם לבדוק עם הילד את המרקם שלו, לבדוק אם הוא כבד או קל? לנסות לזהות אתה ריח שלו ולהכיר תכונות נוספות שלא ניתן להכירן דרך התמונות.

השילוב של הירק או הפרי האמיתי עם התמונה שלו בספר מאפשר לילד לקבל גם מושג גם על גודלם האמיתי של הירקות, נקודה שלפעמים מתפספסת כאשר הוא מסתכל על תמונות חד ממדיות שהן בגודל אחיד פחות או יותר.

חרוזים טעימימים. כתבה: דתיה בן דור, איורים: מוניקה קליין-שאקי
הספר עשוי דפי קרטון קשים המאפשרים חשיפה לגיל הרך ביתר קלות וללא חשש שיקרע.
אהבתי את ההקדמה של דתיה בן דור, "שָׁלוֹם יְלָדִים, הפַּעַם הֵכַנְתִּי לָכֶם אֲרוּחָה בַּחֲרוּזִים וְגַם חִידוֹן מְעוֹרֵר תֵּאָבוֹן. ואִם מִישֶׁהוּ יַגִּיד לָכֶם ״עִם אֹכֶל לֹא מְשַׂחֲקִים״, תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁבַּסֵּפֶר חֲרוּזִים טְעִימִימִים עִם אֹכֶל דַּוְקָא כֵּן מְשַׂחֲקִים. אֲרוּחָה טְעִימָה וּשְׂמֵחָה לָכֶם וּלְכָל הַמִּשְׁפָּחָה! שֶׁלָּכֶם בְּאַהֲבָה, דַּתְיָה"
בעזרת חרוזים והשלמות החרוזים הילדים לומדים להכיר מגוון פירות, ירקות ועוד. למשל –
"מה אוכלת חנה? – בננה,
מה אוכל אלון? – מילון
מה שותה אפרים? – מים,
מה אוכלת רות? – תות…"
ספר מומלץ לגיל הרך. ניתן אף להמשיך ולחשוב על חרוזים שיתאימו למגוון מאכלים ולהוסיפם בהמשך הסיפור.

אמה אוכלת. כתיבה ואיור: יוטה באואר
ספר בכריכה ודפים עבים וקשיחים, מתאים לפעוטות מגיל 9 חודשים.
אחד מתוך סדרה של ארבעה ספרים המתארים את יומה של אמה. החלק שעוסק באכילה עושה שימוש בשפה פשוטה אך מותאמת גיל.
"יֵשׁ כָּאן שֶׁפַע מַטְעַמִּים – מִי מֵהֶם הֲכִי טָעִים?"
ספר מומלץ עם נקודה אחת הדורשת שינוי בשפה. לאחר שאמה מסיימת לאכול כתוב:
"עוד מנה נתנה לי אמא –
והבטן כבר השמינה."
הכוונה כאן שאמה כבר מרגישה שבעה, לכן אינה רוצה לאכול יותר. מומלץ להחליף את המילה "השמינה" למילה "התמלאה". כדי לא ליצור הקשר של השמנה עם אכילה לשובע.

טעים – טעים! מאת גוידו ון גנכטן
מתאים לפעוטות
הספר מחבר בין היצורים החיים השונים ומאכלים שונים שהם אוכלים. הרעיון המוביל בספר הוא להראות את השונות הקיימת והעובדה שלכל יצור חי מתאים אוכל אחר. תום הילד, כמו ילדים רבים, אוכל מגוון של מאכלים כמו: מרק, סלט חסה ועגבניות, לחם, פסטה עם בשר. הרעיון מקסים אך לא ברור לי למה הוא המחבר ראה לנכון לספר שהוא מקנח בשלוש מנות גלידה? מדוע מנה אחת לא מספיקה?
אני ממליצה בעת הקריאה לשנות משפט אחרון זה.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא