תוספי תזונה – תשובות לכל השאלות

מה קורה עם יוד בתזונת ילדים?

בעקבות הכתבה שהתפרסמה בערוצי התקשורת שבה דובר על כך שנמצא אצל נשים הרות וילדים בישראל מחסור ביוד, אני מצרפת כאן כמה נקודות חשובות. חלקן הוא מענה לשאלות שנשאלתי:

המחסור ביוד בארצנו נוצר עקב תהליך התפלת המים שגורם להוצאת היוד ומינרלים נוספים מהמים ומשתייה של מים מינרלים דלים ביוד.
מחסור ביוד יכול לפגוע ביכולות קוגניטיבית אצל ילדים.

כמות היוד הדרושה ביום:
לילדים בגילאי 1-8 שנים: 90 מק"ג ליום
ילדים בגילאי 9-13 שנים 120 מק"ג ליום
נוער בגילאים 14 שנים עד בגרות 150 מק"ג ליום

מקורות ליוד בתזונה:
דגים
מוצרי חלב
אצות ים
מלח מועשר ביוד, אפשרי במסגרת הבישול והשימוש הרגיל של מלח בבית. אין להוסיף הרבה ממנו למאכלים במטרה להעשירם ביוד.


שילוב של מוצרים אלה בתזונה יכול למנוע מחסור ביוד. אצל ילדים בתזונה טבעונית יש לשים לב לשלב אצות נורי באופן קבוע בתזונה.

תודה על המידע לדיאטניות Tova Krause Tammy Adiv

האם לתת לילדים בררני אכילה תוסף של ויטמינים?

את ההחלטה האם להמליץ להוסיף מולטי וויטמין לילד אני עורכת רק לאחר שערכתי אנמנזה תזונתית לאותו ילד והגעתי למסקנה שאכילה שלו לאורך זמן עלולה לגרום למחסורים תזונתיים. לכן איני יכולה לענות באופן אישי. בנוסף כדאי לדעת שקיימים בשוק מגוון תוספי תזונה המכילים ויטמינים ומינרלים עבור ילדים, הרכבם שונה מאד מחברה לחברה, ישנם חברות שבמוצר שלהן יש רק את חלק ממגוון הוויטמינים. גם הכמות מכל רכיב תזונתי (ויטמין או מינרל) שונה בתוספים השונים. המלצתי היא להגיע לדיאטנית ילדים שתערוך אנמנזה תזונתית לבן שלך ותמליץ בהתאם לנתונים האישיים שלו.

כמה סידן הילד שלי צריך? מאחר ואינו אוכל מוצרי חלב כמה טחינה תספק את צורכי הסידן שלו?

כמות הסידן המומלצת בהתאם לגיל

RDA Recommended Dietary Allowances קצובה יומית מומלצת

AI Adequate intake תצרוכת מספקת. עבור ילדים בגיל לידה עד שנה לא קיימת המלצה של RDA
הנתונים מתוך חוברת "תזונה צמחונית/טבעונית מאוזנת" שיצאה לאור ע"י פורום צמחונות טבעונות בעמותת עתיד.

במקרה הטוב כאשר 100 גרם טחינה מלאה גולמית יספקו ביין 600-900 מ"ג סידן. כף אחת של טחינה גולמית תספק 120-180 מ"ג סידן. כדאי לדעת שלא כל הסידן נספג. מידת הספיגה תלויה במספר גורמים, כאשר בפועל כמות הסידן הנספגת בגוף מטחינה מוערכת בכ-21-27%.
כפי שניתן לראות, קשה מאד להגיע רק עם טחינה לספק לגוף של ילד את צרכיו בסידן. יש צורך לשלב מאכלים נוספים המכילים סידן. אם אינכם אוכלים מוצרי חלב, ניתן להשתמש בחלב סויה, טופו וסייטן. בכל מקרה אם ישנן הגבלות כלשהן. מומלץ להגיע לדיאטנית ילדים שתעזור לכם להתאים את התזונה של הילד לצרכיו.

מה לגבי כמות הסיבים במזון? מתי אפשר לתת לילדים לחם מלא?

בשנים האחרונות ישנה עליה במודעות של הורים רבים לתזונה בריאה הכוללת מזון רב סיבים. באופן טבעי, ההורים נותנים לתינוקות להצטרף לתפריט הביתי שכולל הרבה פעמים לחם ודגנים מלאים, התנהלות כזו עלולה לגרום לקושי אצל התינוק.
מערכת העיכול של תינוקות בתהליך התפתחות ואינה בנויה להתמודד עם כמויות סיבים גדולות, אלה יכולות לגרום לפעילות מעיים מוגברת וחוסר נוחות. כמו כן סיבים יוצרים תחושת שובע והחשש הוא שהתינוקות לא יקבלו מספיק מזון וכתוצאה תהיה ירידה בקצב העלייה במשקל.

נקודה נוספת, חשוב לדעת שסיבים תזונתיים מכילים חומצה פיטית ומורידים את ספיגת הברזל.

לאור כל אלה ההמלצות הן לצמצם את כמות הסיבים במזון בשנה הראשונה. מקורות הסיבים העדיפים הם מהירקות ופירות שהתינוקות אוכלים ממילא וכן מקיטניות. סיבים מדגנים הם המקור האחרון שנרצה לצרף לתפריט.

יחד עם זאת מומלץ להכיר לילדים את הדגנים המלאים, כך שכאשר יגיעו לגיל שנתיים דגנים אלה יהיו מוכרים ויהיה קל לילדים להתחבר אליהם ולאכול אותם. לכן ממליצה לחשוף את הילדים מגיל שנה ללחם מלא. יש לשים לב שאינו מכיל חתיכות וגרעינים שמסוכנים עבור ילדים צעירים. במקביל אפשר להתחיל לשלב בתזונה דגנים מלאים כמו קוסקוס מלא, פסטה מלאה וכדומה כדי להרגיל למרקם של האוכל המלא.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא

זהירות מלח

במחקר שנערך באחרונה בארה"ב נמצאו הנתונים הבאים: קרוב ל – 75% מהחטיפים והארוחות המוכנות לפעוטים מכילים כמויות של נתרן מעל המומלץ. הנתונים נאספו מיותר מ-

להמשך קריאה »