תשובות לכל השאלות – בעיות גדילה ובעיות השמנה

מה עושים כאשר הילד אוהב מאד לאכול והמשקל שלו גבוה?


שאלה: בני בן שנתיים וחצי, מאד אוהב לאכול ונמצא באחוזון 95 במשקל. הוא לא אוכל חטיפים ומאכלים ממותקים כלל, ובבית אני משתדלת להגיש רק אוכל איכותי ובריא. בגן הוא אוכל הרבה לחם לבן, בתוספת גבינה, סלט ביצים ואחר הצהריים גם מעט ריבה. ארוחות הצהריים בגן מכילות פתיתים, אורז או קוסקוס, לצד אפונה או שעועית ירוקה, וקציצות או עוף. אני מוצאת את עצמי מוטרדת מכמות הפחמימות הריקות שאוכל, וכמות החלבון המועטה. האם במקרה זה מוצדק להיות מוטרדת? מה ניתן לעשות בהנחה שאיני יכולה לשנות את כלכלת הגן?
תשובתי: ההשפעה העיקרית על הבחירות התזונתיות של ילדים מגיעה מהבית. ולכן בהסתכלות ארוכת טווח, חשוב לא לייצר לחץ על הילד בנושא זה. המשיכי בבית להגיש מגוון של אוכל איכותי ובריא. מאחר שמקבל הרבה פחמימות בגן אפשר להציע בבית ארוחות פרי אחר הצהרים ובערב ארוחה המבוססת על חלבונים וירקות. לדוגמה: מאפינס גבינות/טופו עם ירקות, סלט בשילוב של טופו, עדשים שחורות או גבינה. עדשים או גרגרי חומוס מעוכים בשילוב ירקות ואפשר להגיש גם במסגרת של מרק משולב.
לגבי המשקל, השתדלי לייצר אפשרויות לפעילות כמה שיותר בזמן שהוא אתכם. גן משחקים, מסלולים בבית מחפצים שישנם בהישג יד, לשים מוזיקה ולרקוד.
הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על יחסי האכלה נעימים במהלך הארוחות, להפחית נשנושים ולהשתדל לגייס את הסביבה הקרובה (סבים ודודים) כמה שיותר.


שאלה נוספת של אמא באותו נושא "אני אף פעם לא יודעת מה לעשות איתה… להפסיק לה את הארוחה? אחרת יש תחושה שהיא פשוט תמשיך לעד…"

תשובתי: כשלילד בגיל צעיר ישנו רצון לאכול הרבה נבדוק כמה דברים:

🔹 האם מדובר בהעדפה למזון מסוים?
🔹 האם מדובר בהעדפה למרקם מסוים?
🔹 האם זה קורה גם בגן וגם בבית?
🔹 האם מדובר רק בארוחות קיים הרצון לאכול כמויות גדולות. או שישנה בקשה למזון/נשנוש גם בין הארוחות?

כל תשובה לאחת מהשאלות האלה תוביל אותי להמלצות אישיות שונות.

יחד עם זאת אהיה תמיד עקבית בשמירת העיקרון של חלוקת אחריות בהאכלה.
ההורים אחראים על איזה אוכל נכנס הביתה, כי הם אלה שעושים את הקניות. בנוסף הם גם יקבעו איזה מנות מוגשות לשולחן, היכן אוכלים – ללא הסחות של מסכים, ואת שעות הארוחות – כדי שלא יהיו נשנושים כל היום.
הילדים אחראים על איזה מנות הם בוחרים לאכול מתוך מה שמוגש לשולחן וכמה לאכול.

לאותה אימא ששאלה אני ממליצה להגיע לדיאטנית ילדים בקופת חולים או אפילו לפנות באופן פרטי (אין צורך להביא את הילדה, המשקל שלה בכלל לא הנושא כאן, ובכל מקרה אני נגד שקילה של הילדים) ולקבל המלצות אישיות.

איך אפשר למנוע השמנה?


"היא רק בת שנה וחצי וכמו שהיא רואה אותי אוכלת, היא מיד מבקשת גם לאכול. זאת למרות שלפני חצי שעה סיימה ארוחה. מה אפשר לעשות כדי שלא תהפוך לילדה עם עודף משקל?"

נושא ההשמנה בינקות מטריד הורים רבים. החשש שלהם שילדם לא יודע לווסת את כמות האוכל שהוא אוכל בלי שליטה ויעלה במשקל עד למצב של השמנה. אחת הנקודות שעולות אצל הורים כאלה היא שלא ניתן לאכול לידם ללא דרישה של ילדם להצטרף לאכילה.

הדרך לעזור להורים ולילדים אלה היא ראשית לבדוק האם הילד מתנהג כך גם במסגרת החינוכית בה הוא נמצא במהלך היום או רק בבית. אם יש הבדל בהתנהלותו במסגרת החינוכית לבין הבית, כנראה שהבעיה היא בצד התנהגותי רגשי, ויש לטפל בכך בעזרת ייעוץ מקצועי.
באם התנהלות זו קיימת לאורך כל היום, כנראה שהיא עונה על צורך מסוים של הילד, וכאשת מקצוע אבדוק מהו הצורך האם הוא תחושתי, רגשי או התנהגותי ואנסה לענות על צורך זה בדרכים מתאימות בלי לצור הרגשת מחסור של אוכל אצל הילד.

בכל מקרה, לילדים לא עושים דיאטה, אלא עוטפים אותם בחום ואהבה ומחזקים את הביטחון העצמי שלהם והאהבה לגופם.

מהו קצב העלייה במשקל המומלץ לתינוק?

לכל תינוק קצב התפתחות משלו המורכב מהשפעות גנטיות וסביבתיות.
ראשית חשוב לדעת שעקב מחלות כמו בעיות אוזניים, כאבים בעת צמיחת שיניים וכד', ילדים יכולים בתקופות מסוימות לחוות ירידה בתיאבון שתשפיע על משקלם. בנוסף, יכולים לחול שינויים בתיאבון של הילד גם בתקופות של מעברים בין מרקמי מזון ושינויים בסביבה ככניסה למסגרת של גן.

הסטנדרטים המקובלים כיום הם:
עלייה של 200 גר' בשבוע במשך 3 חודשים ראשונים לחיי התינוק.
עלייה של 130 גר' בשבוע במשך החודשים 4-6 לחיי התינוק.
עלייה של 85 גר' לשבוע בחודשים 7-9 לחיי התינוק.
עלייה של 75 גר' לשבוע בחודשים 10-12 לחיי התינוק.
אחרי גיל שנה עלייה של 2-3 ק"ג בשנה.
למעשה המדד העיקרי לכך שילד מקבל מזון על פי צרכיו הוא שמירה על עקומת המשקל עליה התייצב.



איך נדע מה וכמה הילד אכל בגן?

שאלה המטרידה הורים רבים, בעיקר הורים לילדים צעירים. אך עוד לפני ההתייחסות אליה, השאלה הראשונה שאתם כהורים צריכים לבדוק מדוע חשובה לכם התשובה לשאלה זו?

האם אתם מודאגים שאינו מקבל מספיק חלבון, ברזל או רכיבי תזונה אחרים? האם בבית ילדכם אינו אוכל טוב, האם מדדי הגדילה שלו אינם תקינים?

הנה מעט מידע שכדאי לכם כהורים לדעת:
רוב הילדים לומדים לאזן את האכילה שלהם. גם אם אינם מגוונים מאד בסוגי המנות שהם אוכלים הם מאזנים עצמם מבחינה קלורית ולא יוצרים מחסורים תזונתיים.

אכילה חברתית המתקיימת במערכת החינוך בגיל הצעיר מעודדת אכילה ואפילו התנסות במאכלים חדשים ולכן היא מומלצת.

באם אתם שולחים עם הילד את האוכל, אפשר לסכם איתו שמה שאינו אוכל בגן או בבית הספר, הוא יחזיר לקופסת האוכל וכך תדעו מה אכל. בכל מקרה חשוב לא לייצר מצב שבו הילד נדרש לתת דין וחשבון מדוע לא אכל את כל הכריך או את הירקות ששלחתם. אחרת הוא יתחיל לזרוק את האוכל במקום להחזירו לקופסה.

אם אתם יודעים שהילד שלכם אכלן מאד קטן, בקשו מהצוות החינוכי לעקוב אחר מה הוא אוכל ולרשום את התרשמותו בקיצור לווטסאפ שלכם פעם במספר ימים. נסו לא להעיק על הצוות החינוכי שגם כך עמוס. בכל מקרה אל תשאלו את הצוות החינוכי ליד הילד כאשר אתם באים לקחת אותו "מה הוא אכל?" ילדים מבינים מהר מאד שזהו נושא שמעסיק אתכם והופכים זאת לעניין.

קחו בחשבון שתחילת שנה מאד מרגשת את הילדים ויש מהם שיפחיתו באכילה בעקבות זאת. תנו להם את הזמן להתרגל למערכת. קחו בחשבון שיתכן ובהתחלה הילדים יחזרו הביתה רעבים יותר והיערכו בהתאם.

והעיקר – אל תשאלו אותם את השאלות האלה, העובדה שזה מה שחשוב לכם מתוך כל מה שעבר על הילדים במהלך היום היא בסיס למאבק כוחות בנושא.


אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא

אבץ מינרל הגדילה

אבץ הוא אחד המינרלים שנמצאו במחקרים כקשור לגדילה, לכן צריכה נאותה שלו חשובה לילדים. אבץ כמינרל מצוי במוצרים מהחי ומהצומח. מעבר לתהליך הגדילה האבץ משתתף

להמשך קריאה »