7 טיפים לעידוד אכילה של ירקות ופירות

על חשיבותם של ירקות ופירות לתזונה אין צורך להרחיב. הרבה פעמים ילדים יתקשו להתחבר לאכילה שלהם. לפניכם 7 טיפים שיעזרו לעודד אכילה שלהם.

חשיפה בגיל הצעיר – בין גיל חצי שנה לשנה וחצי ישנו חלון הזדמנויות שבו הילד מוכן להתנסות במאכלים רבים יותר. שימו לב לא להיצמד רק למוכר והזמין כמו עגבנייה, מלפפון, גזר, קישוא וכד'. נסו לשלב סלק, ברוקולי, כרובית, ארטישוק, קולרבי, שעועית ירוקה, פטריות ועוד.


שינוי דרך ההגשה – ירקות רבים ניתן להגיש בצורה טבעית טרייה או כמאכל מבושל, כרסק או כמקלות, עם רוטב עגבניות או ללא רוטב ולטבול בדיפ. שינוי של צורת החיתוך למשל עם חותכנים בצורות שונות, יכול לעודד את הילד להתנסות בעיקר אם תשתפו אותו בחיתוך וסידור הצורות.


שינוי תפיסה – למשל בארוחת ערב קייצית אוכלים ירקות טריים בלבד. ניתן לשלב גם ירקות מבושלים, אפויים בתנור או בכל דרך אחרת. ירקות מבושלים ניתן לאכול גם קרים. ישנם סלטים רבים המכילים קישוא וגזר מבושל. לא חייבים לאכול את הירק המבושל חם. לדוגמה, יש ילדים שיעדיפו לאכול שעועית ירוקה שבושלה כאשר היא קרה.


יציאה משבלונות – שימו לב לשימוש שלכם בירקות ופירות במסגרת המשפחתית. אם אתם נכנסים לשבלונות של שימוש באותם ירקות, עשו סיבוב אצל הירקן ובדקו מה חדש, מה תוכלו לשלב במטבח שלכם. נסו להיות הרפתקנים ולבדוק מתכונים חדשים. גמישות שלכם תוביל לגמישות גם אצל הילדים.


חשיפה חוזרת – אל תרימו ידיים לאחר כישלון ב- 1-2 חשיפות של אותו מאכל. זכרו לילדים לוקח בין 10-15 חשיפות חוזרות לאותו המאכל כדי להתחבר אליו. זאת הסיבה שיש להכניס את המאכלים החדשים כחלק משגרת המנות השבועית במשפחה.


מתנסים בלי לחץ – עודדו את הילד להתנסות ולטעימה בלי לחץ. גם אם הילד נגס בירק חדש וירק למפית לאחר מכן. חזקו אותו על האומץ להתנסות. הדגישו שהפה שלו עדיין לא רגיל לטעם ולמרקם החדש וככל שימשיך ויחשוף אותו לאותו מאכל בפעמים הבאות יהיה לפה שלו קל יותר.


חשבו על הטווח הרחוק – זכרו, לחץ על הילד לאכול, או התניה "אם תאכל מהשעועית תקבל…" הם פתרונות לטווח קצר. הילד מחבר בין הירק שנאלץ לאכול לבין משהו שהוא מחויב לעשות ולא כמשהו חיובי, בריא ומזין.


לסיכום, חשיפה יכולה להתקיים בשגרת היום-יום בדרכים שונות.

  • קנייה של ירקות ביחד עם הילד כשהוא עצמו מכניס לשקית ירקות שאינו אוכל.
  • שילוב של הילד בסידור הירקות במקרר.
  • שילוב הילד בהכנת האוכל: שטיפה, קילוף וחיתוך. כל ילד בהתאם לגילו ולמסוגלות שלו.
  • ראייה של אותו מזון כשהוא מונח על השולחן במסגרת המנות המוגשות בארוחה.

חשוב מאד להוריד את הלחץ מהילד להתנסות במזון חדש. במקום זאת חשפו אותו למזונות שאינו מכיר פעמים רבות. יתכן ויום אחד הוא יפתיע אתכם וירצה מיוזמתו לטעום את אותו המזון.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא