SOS – דרך לטיפול בבררנות אכילה

SOS- Sequential Oral Sensory הינה גישה לטיפול בבעיות אכילה בילדות ובכללן בררנות אכילה. הגישה מתרכזת ביכולת של הילד לחקור ולבדוק את התכונות השונות של האוכל תוך הנאה ומשחק ובכך לעודד אותו לאכול מגוון רחב יותר.

בקיץ 2017 נסעתי לחו"ל כדי למוד  ולהעשיר את הארגז הטיפולי שלי את שיטת SOS שהיא דרך נוספת לטפל בילדים בררני אכילה. בהמשך למדתי באמצעות הרשת קורסי המשך נוספים של השיטה, קורס אחד המתמקד בטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי והשני מתמקד בטיפול בילדים בגיל בית הספר. בכתבה זאת אנסה להסביר קצת על דרך טיפולית זו.

שיטת SOS פותחה על ידי ד"ר קיי טומי Dr. Kay Toomey פסיכולוגית ילדים מומחית לבעיות אכילה.

מדובר בגישה לטיפול בבעיות אכילה והתנהגויות אכילה במגוון אפשרויות ובאוכלוסיות שונות. בשיטה מסתכלים על הילד במבט כולל המכיל את כל הצדדים: האורגניים, הפיזיים, ההתפתחותיים, החושיים, מיומנויות תנועה אורליות, ההתנהגותי והקוגניטיבי וכן התזונתי והסביבתי.

בסיס הגישה הוא שהאכילה הינה אינסטינקט רק בחודש הראשון לחיים. מגיל 1-6 חודשים היא רפלקסיבית. לאחר מכן האכילה הינה תהליך נלמד. אם הילד אינו אוכל או שישנן בעיות אכילה נבדוק מה הסיבה לכך.

ישנם מספר מיתוסים שמופרכים ואת חלקם אציין כאן:

  • אכילה היא בעדיפות הראשונה של הגוף – לא נכון. העדיפות הראשונה היא הנשימה, העדיפות השנייה היא היציבות והאכילה היא רק בעדיפות השלישית. לכן כאשר לילד ישנן בעיות אכילה נבדוק קודם האם ישנן בעיות נשימה? מה קורה עם היציבה שלו במהלך הארוחה? ילד שיידרש להשקיע אנרגיה מרובה ביציבה במהלך האוכל, יתקשה להשקיע כוחות באכילה.
  • אסור לשחק עם אוכל – משחק עם האוכל במהלך הארוחה מסייע לילדים לאכול. זוהי דרך להיכרות ראשונית של החושים עם האוכל.
  • אם הילד יהיה רעב הוא יאכל – אם אכילה גורמת לילדים כאבים כמו למשל במקרה של רפלוקס שבו לאחר האוכל החומצה מהקיבה עולה לוושט וצורבת את הוושט. חווית האכילה עבור אותו ילד אינה נעימה ויתכן שלא ירצה לאכול גם כאשר הוא רעב. ילד ללא כישורי אכילה לא יאכל כי לא ידע איך. יש ללמד ילדים איך לאכול על ידי שימוש כמודל חיקוי וחיזוקים חיוביים לפעולות הקשורות לאכילה שהילד עושה.

SOS הינה דרך ללימוד אכילה דרך שימוש בחושים. כל החושים לוקחים חלק בתהליך האכילה, יש להתייחס אל החושים השונים ולבדוק לגבי כל מאכל האם הילד מצליח להתקרב לאותו מזון באמצעות החושים שלו. הדרך מבוססת על משחקים ופעילויות המיועדים למטרה שאותה מציבים ומשתנים בהתאם להעדפות התזונתיות של כל ילד.

הראייה – זהו החוש הראשון שנכנס לפעולה. אנחנו רואים את האוכל ולומדים להכיר את הצבע והצורה שלו. ישנם ילדים שמתקשים לאכול כאשר מונח לידם מאכל שאינם אוכלים. אם קושי זה יפריע לארוחה המשפחתית, יתכן ונתחיל לעבוד בנקודה זו, במטרה לאפשר לילד לקחת חלק בארוחות המשפחתיות.

מגע – יצירת אינטראקציה עם המזון. המגע יכול להיות באמצעות כלי האוכל ובהמשך מגע עם הידיים. עצם המגע עם הידיים מעביר למוח של הילד מידע על התחושה שתעלה בפה שלו כאשר אותו מזון יכנס אליו. בהמשך גם מגע עם חלקי הפה כמו השפתיים, השיניים והלשון.

ריח – לפעמים הריח של המזון מגיע לפני המגע איתו. למשל ריח של דגים כמו טונה ניתן להריח גם כאשר הם רחוקים, בעיקר אצל ילדים עם רגישות לריחות. ישנן דרכים שונות למסך את הריחות בארוחה ובמנות שונות ולמעשה בתהליך הדרגתי אותו אני מלמדת ניתן לקרב את אותם מאכלים לאכילה על ידי הילד.

טעם – כאשר חושבים על טעימה מהאוכל, לרוב נחשוב על לקיחת ביס ולעיסה של האוכל. אך שלב זה של לקיחת הביס כולל בתוכו גם את התחושות והמרקם של האוכל בפה ולא רק הטעם. כדי להבין היכן הקושי של הילד חשוב להפריד בין הטעם למרקם של האוכל. כי יש אפשרויות שונות לעזור לילד להתרגל לטעמים שונים ומרקמים שונים.

אכילה של המזון – לפעמים יידרש תהליך הדרגתי שבו בהתחלה הילד מסוגל לאכול ביס אחד מהמנה שהצענו ורק לאחר אימון ותרגול בדרכים שונות יצליח להעלות את כמות האוכל שהוא אוכל מאותו מזון ולהכניסו כחלק משגרת האכילה.

הדרך לעזור לילדים בררני אכילה לאכול קיימת. שיטת SOS בשילוב שיטות נוספות משולבות במסגרת מפגשי הייעוץ שאני עורכת למשפחות של ילדים בררני אכילה.

המטרה שלי במפגשים אלה היא לתת להורים את הכלים איתם ממשיכים להשתמש גם לאחר הייעוץ אצלי, כך שלמעשה התהליך ממשיך והמגוון התזונתי מתרחב.

במשובים שהורים רשמו לאחר סיום הייעוץ אצלי תוכלו לקבל הבנות נוספות על התהליך שהילדים עוברים.

למידע נוסף על הייעוץ והטיפול בבעיות אכילה ובררנות אכילה כנסו לקישור.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים בנושא